It-kriminelle er uhyggeligt snu og dygtige, og der er mange af dem. De går målrettet efter medarbejderne for at skaffe sig adgang til it-systemerne.
Derfor er det nødvendigt at give medarbejderne gode råd og redskaber til at gennemskue hackere og it-kriminelle.
Det sørger kampagnen Humor mod hacking for – med blandt andet humoristiske tegnefilm om it-sikkerhed fra Kelsa Media.
Medarbejderne er vigtige for it-sikkerhed
Medarbejderne lærer blandt andet at være opmærksomme, når de håndterer fortrolige informationer og at stoppe op, før de klikker på ransomware-links, der kan tage hele organisationen som gidsel.
Formålet med kampagnen er at øge medarbejdernes opmærksomhed overfor it-sikkerhed og at ændre den enkelte medarbejders hverdagsadfærd, så it-sikkerheden i organisationen bliver optimeret. Awareness og udvikling er et must, når vi skal håndtere truslerne mod vores it-sikkerhed.
Målet er at minimere antallet af overgreb, svindel, data-tyveri og andre kompromitteringer fra it-kriminelle
It-svindel er BIG business
It-kriminalitet kan medføre store omkostninger for en organisation. Men netop fordi it-sikkerhed er en løbende proces i konstant forandring, er medarbejdernes awareness og indsigt altafgørende.
It-sikkerhed som plug-and-play
Kampagnen med Kelsa Medias tegnefilm kan tilpasses den enkelte virksomhed og organisation.
Kampagnen giver muligheder for justeringer undervejs. Det gøres, så det præcis passer til den enkelte organisationens aktuelle situation og udviklingen for it-sikkerhed og især it-Usikkerhed.
Det kan for eksempel være nødvendigt at kunne justere kampagnen undervejs, når der pludselig opstår et nyt kneb eller en ny fælde, de it-kriminelle har fundet på.
» Se flere eksempler på kampagnens tegnefilm
» Læs mere om kampagnen
» Og mon kampagnen virker?
» Kontakt Kelsa Media, hvis I er interesserede i kampagnen
Mange medarbejdere ved for lidt om it-sikkerhed
Utrænede ansatte, for mange med adgang til systemerne og dårlig it-sikkerhed koster millioner for industri- og forsyningsvirksomheder, skriver finans.
En ny rapport fra Kaspersky viser nemlig, at hver anden af disse virksomheder rammes af 1-5 sikkerhedsbrud om året.
Sikkerhedsbrudene resulterer i en regning på 3,3 millioner kroner i gennemsnit, som virksomhederne må bruge til at betale it-kriminelle for at få adgang til deres data.