Tegnefilm i e-læring 'Humor mod hacking'

Humor mod hacking awareness er bygget op af 25 microlearning kurser med quizzer, videoer og meget mere. Se uddrag af tegnefilmene:

→ For link til adgang til film i fuld længde:
kontakt Kelsa Media

Demoversion: 60 sekunders uddrag af 'Pas på smishing'

Tegnefilmens stærke budskaber

Tegnefilm er et fantastisk medie, når komplicerede emner skal forklares hurtigt og effektivt. It-sikkerhed er et godt eksempel. For mange mennesker er it-sikkerhed kedeligt, tørt og lidt vanskeligt at forstå. Med tegnefilm kan der skabes en ny og intuitiv forståelse af, hvad det handler om.

Filmen om ransomware, som ses ovenfor, er én af mange film i awareness-kampagnen Humor mod hacking.

Made in Denmark

Tegnefilmene i denne kampagne producerer vi sammen med Ja Film i Århus. Det er godt, dansk håndværk. Faktisk synes vi, det er helt vidunderligt håndværk, og det er derfor, vi samarbejder med Ja Film om kampagnen Humor mod hacking.

De formår at twiste it-sikkerhed med humor, grin, gys og genkendelighed

De organisationer, der bruger kampagnen, kan bekræfte, at filmene virker.

Filmene tager fat på de alvorlige it-sikkerhedstemaer, hvor store pengesummer er i spil. Budskaberne huskes på grund af humoristisk twist, som skabes via detaljerede animationer og den specielle streg, der kendetegner det gode håndværk.

Demoversion: 30 sekunders uddrag af 'Lås din computer' [English version]

Sådan produceres tegnefilmene

Fra vi beslutter os til at producere en ny film til den er færdig, går der normalt mellem en og seks uger.

Vi laver tegnefilm om it-sikkerhed, men også om mange andre emner. For eksempel har vi lavet en strategifilm til rederiet Torm.

 Se filmen om Torm A/S på Kelsa Medias hjemmeside

Den første idé til tegnefilmen

Når man laver en tegnefilm, skal man (naturligvis) starte med en idé.

  • Hvad skal filmen handle om?
  • Hvad er filmens budskab?
  • Og målgruppen?

Det skal man have helt styr på.

Filmens figurer og billedsprog

Image

I enhver god film er der hovedfigurer, som man kommer til at kende godt. Det kan være mennesker, dyr, planter og også maskiner, som fungerer fantastisk som hovedfigurer.

I vores film er hovedpersonerne mennesker, de vigtigte er Anna og Anton.

De er helt almindelige medarbejdere, og det er ikke altid så sjovt at være en Anna eller en Anton i kløerne på hackerne.

Image

I vores tegnefilm i kampagnen Humor mod hacking er der også andre vigtige hovedpersoner. En af dem er Skurken Bill, som vi kalder ham. Det er ham, der alt for let kan snyde os og kan få os lokket eller manipuleret til at klikke på (mistænkelige) links.

Nogle gange arbejder Bill alene, men når det handler om ransomware og CEO-fraud, arbejderne svindlerne i store netværk, og det kan man naturligvis også se i filmene.

Fra idé til færdig film

Når først vi har styr på historien, laver vi speak og drejebog. Og så går animationsfolkene i gang med at omsætte ord og ideer til levende historier.
Først laver de en animatic, som er en råskitse til den færdige film.

Når vi har godkendt den, går animatorerne videre med at få historien til at leve, lægge farver og bevægelser på. Det er en tidskrævende proces, og det er derfor, det er dyrt at lave gode tegnefilm.

Filmen tegnes færdig, og så skal der lægges lydeffekter og musik på. Det er en vigtig del af filmen.

Premieren er en festdag

Så kommer den dag, hvor vi med glæde kan fortælle, at NU er vi klar med en ny film. Selv om det bare er relativt korte film, så fejrer vi det gerne med en karamel og en kold øl eller en stærk kop kaffe.

Flere skarpe tegnefilm på vej

Vi har flere film i støbeskeen. Både om it-sikkerhed og andre emner.

Vi har også produceret en serie af film om GDPR. Og det er virkelig tørt og kedeligt stof. Bare ordet GDPR (som er en forkortelse for 'EU Persondataforordningen') kan aktivere gabemusklerne.

Men det har vi forvandlet til fine og letforståelige fortællinger.

Videofilm med fokus på persondata:
  • Persondata: Introduktion til GDPR
  • Persondata: Databrud og de 72 timer
  • Persondata: De gyldne regler
  • Persondata på kontoret
  • Persondata: Oprydning i mailboksen
  • …med flere på vej

Del vores glæde – tilmeld dig til nyhedsbrevet

Tilmeld dig gerne vores nyhedsbrev, så vi har nogen at dele glæden med, når den næste flotte film er klar til at blive skudt afsted.


 Se andre demofilm fra kampagnen Humor mod hacking

 Kontakt Kelsa Media for link til adgang til film i fuld længde